Natuvital

Om uttorkning
Du är här:

Vad är uttorkning?

Uttorkning uppstår när vattenintaget är mindre än vattnet som utsöndras ur vår kropp. Upp till 75% av kroppens vikt består av vatten, som oftast finns i kroppens celler. Det är viktigt att vi håller en balans mellan dessa vätskor, eftersom tillräcklig hydrering är avgörande för vår kropps förmåga att fungera. Det finns många orsaker till att vi tappar vätskor naturligt. När vi andas lämnar fuktig luft kroppen, när vi svettas för att kyla kroppen och från urinering. Att dricka tillräcklig mängd vatten för att ersätta den naturliga förlusten av vätskor regelbundet rekommenderas som en del av din dagliga rutin.

Vad orsakar uttorkning?

Uttorkning kan orsakas av kräkningar eller diarré. En betydande förlust av kroppsvatten och i varierande grad elektrolyter resulterar i uttorkning. Övriga orsaker kan vara överdriven svettning (från träning eller sjukdom), ökad urinproduktion (från diuretika), feber eller minskat vätskeintag på grund av illamående eller aptitlöshet.

Tecken och symtom på uttorkning

Vanliga sympton vid uttorkning inkluderar törst, trötthet och dåsighet, torr mun eller tunga, torra ögon, inga tårar vid gråt eller minskad urinproduktion. När barn är sjuka visar de ofta tecken på trötthet, rastlöshet och irritabilitet som kan göra det svårt att öka vätskorna. Tecken på att ett barn blir dehydratiserat liknar en vuxen; men tenderar dock att visas snabbare. Detta beror på att de kan förlora mer vätska snabbt. Små barn, spädbarn och äldre är en särskilt hög riskgrupp för uttorkning.

Diarré

Diarré är en konsekvens av irritation i tarmfodret och kan åtföljas av kräkningar. Irritationen kan orsakas av bakteriella eller virala infektioner (även om dessa inte är de enda orsakerna till diarré). Diarré kan leda till att kroppen förlorar mycket mer vätska och essentiella mineralsalter än normalt vilket leder till uttorkning.

Varför är elektrolyter viktigt?

Elektrolyter som inkluderar natrium, klorid och kalium går förlorade när du har diarré. Dessa mineralsalter krävs av kroppen för att hjälpa till att reglera nerv- och muskelfunktionen och för att upprätthålla vätskebalansen. För att kroppen ska fungera normalt måste den hålla rätt vätskebalans i cellerna, utrymmet runt cellerna (mellanliggande vätska) och i blodet. Elektrolyter spelar en viktig roll för att bibehålla denna vätskebalans.

Oral rehydrationsterapi

Världshälsoorganisationen (WHO) och FN: s internationella barns nödfond (UNICEF) rekommenderar för närvarande användning av oral rehydrationsterapi (ORT) för att förebygga och behandla dehydrering på grund av diarré. Oral rehydratiseringsterapi har beskrivits som ett av de viktigaste medicinska framstegen. Att ha en lämplig balans av elektrolyter i en oral rehydratiseringslösning är av yttersta vikt för att stoppa uttorkningen.

Uttorkning och hetta: hur varmt väder kan vara farligt

För att förbli frisk måste vår kroppstemperatur vara ungefär 37 ° C. Vanligtvis kyler kroppen sig genom att svettas, vilket står för upp till 80 procent av kroppens värmeförlust. När du inte dricker tillräckligt med vätska vid varmt väder kan du bli uttorkad. Detta orsakar en minskning av svettproduktion och din kroppstemperatur kommer att stiga när din kropp kämpar för att kyla ner. Detta kan leda till värmerelaterade sjukdomar.

Värmerelaterade sjukdomar

Värmeslag är den allvarligaste värmerelaterade sjukdomen och uppstår vid extrema solexponering. I fall av värmeslag, svettas man inte tillräckligt för att minska sin kroppstemperatur normalt. Tillståndet kan utvecklas snabbt och är en medicinsk nödsituation som kräver omedelbar behandling.

Andra värmerelaterade sjukdomar inkluderar:

  • värmeutslag
  • Kramper
  • Yrsel
  • Svimning
  • utmattning
  • värmeslag
  • eventuella försämring av befintliga sjukdomstillstånd.

Hur vanligt är uttorkning på grund av extrem hetta?

Uttorkning är en mycket vanlig värmerelaterad sjukdom som kan vara livshotande om den lämnas obehandlad. Även om vem som helst kan bli uttorkad och fortsätta att utveckla värmerelaterade sjukdomar, är vissa människor mer utsatta än andra. De grupper som är mest mottagliga för uttorkning inkluderar:

  • Personer som arbetar eller tränar utomhus i extrem hetta och/eller luftfuktighet: när luften är fuktig kan svett inte avdunsta och kyla dig så snabbt som det normalt gör. Detta kan leda till en ökning av kroppstemperaturen och ett ökat behov av vätskor.
  • Personer med kroniska sjukdomar.
  • Spädbarn och barn: Detta beror på deras små kroppsvikter och hög omsättning av vatten och elektrolyter.
  • Äldre människor: när vi åldras begränsas kroppens förmåga att lagra vatten, törst blir mindre akut och vi är mindre kapabla att reagera på förändringar i temperatur.

Det förutspås att antalet fall av värmerelaterad sjukdom kommer att bli vanligare under påverkan av den globala uppvärmningen. Lyckligtvis, uttorkning och värmerelaterad sjukdom kan oftast förebyggas. Ditt svar på en värmebölja är en nyckelfaktor för att hantera utvecklingen av värmerelaterade sjukdomar.

Uttorkning och resor: hur uppstår uttorkning när du reser?

Uttorkning kan förekomma lättare när du reser av flera skäl. För det första får du inte dricka tillräckligt med vätska bara för att du inte har tillgång till rent och säkert dricksvatten i det område där du reser. Eller du kan vara för upptagen och glömma att dricka vätskor. Uttorkning orsakad av flygresor är särskilt vanligt och beror på låga luftfuktighetsnivåer i flygplanens hytter. Slutligen är resandes diarré en ledande orsak till uttorkning hos människor som reser internationellt. I de flesta fall förekommer diarré hos personer som reser till områden med dålig vatten-och livsmedelshygien.

Vilka är de tecken och symtom jag bör vara medveten om?

Kom ihåg att värmeexponering och motion ökar risken för uttorkning. Det lönar sig att vara medveten om detta under semestern, till exempel när man promenererar eller är på sightseeing.

Se upp för följande symtom när du reser, eftersom de kan betyda att du lider av uttorkning:

  • Huvudvärk
  • Yrsel eller trötthetskänsla
  • Minskad urinproduktion
  • Torr hud
  • Trötthet eller sömnighet
  • Törst

Hur kan jag förhindra uttorkning när jag reser?

Planering framåt är nyckeln när det gäller uttorkning förebyggande när du reser. Ta extra vatten med dig när du reser utomhus eller var som helst där aktivitetsnivåer och värmeexponering kommer att öka vätske förlusterna. Undvik att dricka alkohol, särskilt vid varmt väder. Alkohol ökar vätskeförlusten från kroppen och försämrar också din förmåga att känna av de tidiga symtomen på uttorkning. Uttorkning under flygresor kan förhindras genom att dricka lite från en flaska vatten under hela flygningen, attdricka vätskeersättning är ännu bättre. Undvik koffeinhaltiga drycker som kaffe, te och Cola eftersom dessa kan också ha en uttorkande effekt.

Resenärens diarré/gastroenterit

Resenärens diarré (TD) orsakas av smittämnen och de flesta fall börjar abrupt. Sjukan resulterar i ökande frekvens och volym av avföring. Normalt upplever en resenär 4‐5 lösa eller vattniga tarmrörelser en dag. Andra symtom kan vara illamående, kräkningar, kramper, uppblåsthet, feber, brådska och trötthet. Uttorkning kan bero på diarré så det är viktigt att konsumera vätskeersättning för att ersätta förlorad vätska och elektrolyter. Om symptomen kvarstår, uppsök sjukvårdspersonal.

Behålla vätskebalansen under sport: prestera på din högsta nivå

Dehydrering hänvisar till ett tillstånd där det finns en otillräcklig mängd vätska i kroppen. Människor som deltar i uthållighetsidrotter eller långa pass är särskilt utsatta för att bli uttorkad snabbt. En person anses dehydratiserad/uttorkad när de har förlorat mer än 2% av sin kroppsvikt under träning. Alla nivåer av uttorkning försämrar fysisk prestation, även mild uttorkning. Det minskar fysisk prestationsförmåga genom att öka hjärtfrekvensen och minska den mentala funktionen. Det gör också att personen har en ökad ansträngning (dvs. motion känns hårdare än vanligt och idrottaren tröttnar tidigare).

Hur uppstår uttorkning från kraftig träning eller idrott?

Uttorkning under fysisk träning är vanligt, eftersom frivilliga vätskeintag är oftast mindre än vätskeförluster som uppstår från svettning. Uttorkning orsakar negativa effekter på kroppens förmåga att fungera och påverkan växer vid ökad av värmestress, motion och träningsintensitet. Att dricka tillräckligt med vätska under idrottande bidrar till att minimera minskningen av blodvolym och blodflödet till muskler som uppstår när en person är uttorkad. Att bibehålla vätskebalansen minimerar också den ökande kroppstemperaturen som sker när vi tränar.

Vilka är tecknen och symtomen på uttorkning under idrotten?

Symtom på uttorkning under träning kan innefatta:

  • En torr eller klibbig mun
  • Minskat eller ingen urinproduktion
  • Svaghet
  • Yrsel
  • Koncentrerad mörkfärgad urin
  • Hud som inte hoppar tillbaka snabbt när kläms

Hur kan jag bidra till att förhindra uttorkning under idrott eller motion?

För att förhindra uttorkning, drick mycket vatten före, under och efter träningen. Detta är särskilt viktigt vid varmt väder eller under intensiv aktivitet. Ta en flaska med dig och försök att dricka minst var 15 till 20 minuter under träningspasset. Du kan dricka ReSport som innehåller både elektrolyter behövs och en liten mängd koffein för att hjälpa dig att öka energinivån.. Du bör också undvika att dricka alkohol eftersom det ökar urinproduktionen och därmed din risk att bli uttorkad. Använd ett lager av ljust färgade, lätta kläder när du tränar utomhus och byt till torra kläder så snart som möjligt om de blir indränkta med svett. Du bör också sluta träna om du känner dig yr, lätt leds eller mycket trött.

Alkohol och uttorkning: hur uttorkning uppstår från överdrivet alkoholintag?

Överdriven alkoholkonsumtion kan orsaka uttorkning på en mängd olika sätt. För det första, alkohol minskar kroppens produktion av anti-diuretiskt hormon, som används av kroppen för att absorbera vatten. Med mindre anti-diuretikum hormon tillgängligt förlorar din kropp mer vätska än normalt genom ökad urinering. Att drick stora mängder alkohol kan också orsaka kräkningar, som uttär kroppen av vätskor och kan orsaka ytterligare uttorkning. Effekterna av alkohol varierar från person till person, men i allmänhet ju mindre en person väger ju mindre alkohol det tar att orsaka uttorkning eller kräkningar.

Vilka är de tecken och symtom jag bör vara medveten om?

Om du är orolig för att du kan bli uttorkad medan du konsumerar alkohol, håll utkik efter följande symtom:

  • En torr, klibbig mun
  • Sömnighet eller trötthet
  • Törst
  • Minskad urinering
  • Huvudvärk
  • Yrsel eller lätt yrsel

Hur kan jag förhindra uttorkning om jag vet att jag kommer att dricka alkohol?

Dricksvatten tillsammans med alkoholhaltiga drycker kan bidra till att förhindra uttorkning. Ta ett glas vatten innan du börjar dricka alkohol och alternativa alkoholhaltiga drycker med vatten under hela kvällen. Dricka ett glas vatten innan du går till sängs hjälper också till att lindra uttorkning. Ett bra alternativ till vatten är en elektrolytlösning som inte barar ger vatten utan även värdefulla elektrolyter.

Hur behandlar jag symptomen av uttorkning efter att jag har haft överskott alkohol?

Även om du mår bra på morgonen efter tungt drickande har alkohol långvariga effekter som minskar din förmåga att fungera som bäst. Vätskeersättninglösningar och elektrolyter är idealiska för att ersätta natrium och kalium som går förlorad under alkoholkonsumtionen. Drick mycket vätska, särskilt vätskersättningsdrycker och försöka vila så mycket som möjligt.

Att hålla vätskeblansen under Ramadan: är en stor utmaning

I Mellanöstern, är uttorkning under somrarna och Ramadan är ett stort bekymmer. Emellertid, vatten endast kan inte hålla upp den optimala vätskebalansen. Då är det viktigt att återfukta med vatten som blandas med en elektrolytlösning.

Vad är Ramadan?

Ramadan är den nionde månaden av den islamiska kalendern och observeras av muslimer över hela världen som en månad av fasta. Medan fastan från gryningen till solnedgången, avstå muslimer från att konsumera mat, dricka vätskor, rökning, och delta i sexuella relationer. Eftersom inga vätskor kan konsumeras under dagtid är risken för uttorkning mycket stor.

Hur kan jag förhindra uttorkning under Ramadan?

För att förhindra uttorkning, drick mycket vatten i gryningen och efter solnedgången. Detta är särskilt viktigt i områden med varmt väder. Du kan dricka Natuvitals vätskeersättningslösning som innehåller alla elektrolyter och mineraler som behövs för att hålla hydratiserade under dagen.